Vleesvervangers: voor of tegen?

Vleesvervangers zijn nogal controversieel onder vegetariërs. Hoe meer ze op vlees lijken, naar vlees ruiken, als vlees aanvoelen... hoe problematischer ze worden. Of toch voor veel veggies, want er zijn er ook die grote fan zijn van vleesvervangers. Waaronder schrijver dezes.

De vegetariërs die tegen vleesvervangers zijn, tekenen bezwaar aan tegen het idee dat zij iets zouden nodig hebben dat smaakt naar of doet denken aan vlees. Ze missen geen vlees, ze willen geen vlees, ze moeten geen vlees. Dus geef hen alstublieft ook geen vleesvervangers. Bovendien zijn dergelijke producten voor vele vegetariërs niet gezond genoeg: te zout, te vet, te bewerkt...

De voorstanders denken er anders over. Zij eten graag vleesvervangers, en die mogen gerust goed (of erg goed) op vlees lijken. Misschien zijn zij de mensen die vroeger erg graag vlees aten (zoals ondergetekende, die niets liever at dan steak au poivre, tot hij vegetariër werd rond zijn 22ste).

Over smaak moeten we niet discussiëren. Zeker niet onder vegetariërs. Er is echter een andere reden dan subjectieve smaakbeleving om PRO vleesvervangers te zijn: ze zijn makkelijk, en dus (tenminste de beste onder hen) geschikt om de grotere massa over de brug te krijgen. Meer geschikt, alvast, dan linzen, zeewier, adukibonnen of kikkererwten.

Ik hoop steeds opnieuw dat de vleesvervangerhatende vegetariërs dat inzien, en dat ze even ophouden met zeuren over al-die-producten-die-zo-op-vlees lijken. Niemand wordt immers verplicht ze te eten, en wie andere dingen wil klaarmaken, die heeft keuze genoeg. Ik verwacht dat de meeste vegetariërs het een goede zaak vinden wanneer niet-vegetariërs worden warm gemaakt voor vegetarische voeding. Vleesvervangers en andere convenience producten zijn daarvoor in zekere mate noodzakelijk. De consument die biefstuk en hamburgers gewoon is, wordt geconfronteerd met een lege plek op zijn of haar bord. Een vleesvervanger kan een makkelijke en logische opvolger of vervanger van biefstuk, burger of kotelet zijn. Niet noodzakelijk de meest gezonde, haute cuisine of creatieve optie, maar makkelijk. En makkelijk, da's belangrijk.

Voor de vegetariërs die zich afvragen hoe de producenten het in hun kop halen dat al die veggies producten willen die op vlees lijken en naar vlees smaken: wel, in de eerste plaats wordt je veggieburger niet voor jou gemaakt. Veggies maken maar twee procent van de bevolking uit. Vleesverminderaars en potentiële vleesverminderaars zijn een veel grotere markt, vandaar...

Dus, vleesvervanger-averse vegetariërs: ben je niet voor vleesvervangers, eet ze dan gewoon niet, maar juich tenminste toe dat de lekkerste onder hen de overstap naar meer vegetarisch eten makkelijker kunnen maken voor veel mensen.

Reacties

  1. Ik ben pro,
    maar het woord vleesvervanger vind ik niet goed.
    Het klinkt alsof je vlees moet vervangen.
    Ik zeg gewoon 'een burger' of zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goe gezegd, Tobias!
    Ik hou zelf ook niet van het woord, maar analoog met Tobias' uitleg: ik ben dus bij die 2%, en het overgrote deel gebruikt die dingen dus wel degelijk om vlees (of vis) te vervangen, dus is het wel een goede benaming uiteindelijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. What's in a word ... ik vind die producten handig als ik mensen op bezoek krijg die absoluut altijd vlees willen eten (ja die mensen bestaan jammer genoeg !). Ik geef ze het idee dat ze vlees eten, en als ze nadien zeggen dat het lekker was, zeg ik hun dat ze vegetarisch gegeten heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. beter iets op mijn bord dat op vlees lijkt, dan een lijk op mijn bord :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is de term "vleesvervanger" gewoon niet heel slecht gekozen? Als overtuigde vegetariër moet ik absoluut niets hebben van surrogaten die smaken naar, ruiken als, of eruitzien als vlees (want de keuze om geen vlees te eten is bewust gemaakt). Anderzijds heb ik wel graag iets naast mijn groenten en pasta/rijst/aardappelen op mijn bord, maar ik zie dat dus niet als "vleesvervanger".

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De term "vleesvervanger" is inderdaad misplaats. Veel beter zou zijn dat men het product benoemt naar zijn hoofdbestanddeel zoals sojaburger, groentenburger, tofusaté, seitanpastei e.d. Het gaat er tenslotte om dat men een protéine eet bij zijn hoofdmaaltijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben vegetariër en heb op zich niets tegen vleesvervangers, behalve dan dat er heel veel op de markt zijn die gewoon echt niet lekker zijn. Ik heb ze allemaal gehad, dus ik weet inmiddels welke ik wel en niet moet hebben. Ik hoor alleen wel vaak als vleeseters ze proberen, en ze hebben een vieze te pakken, dat ze dan des te harder weer naar het vlees hollen.
    Verder vind ik dat er veel meer een omslag moet komen in de manier van koken, waarbij nu veel te veel de nadruk ligt op vlees en aardappel. Als je heel andere gerechten gaat maken met meer groente en noten, dan heb je meestal ook de vleesvervangers niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hoorde gisteren dat er weer een nieuw product op de markt is die beter de structuur van vlees nabootst. Ik zit daar als vegetarier inderdaad zeker niet op te wachten, maar misschien vleesminderaars wel. Wat ik er op tegen heb is dat het productieproces steeds bewerkelijker wordt, en dus steeds verder van het natuurlijke product komt af te staan.
    Wat nog erger is, is dat hetzelfde bedrjf in de toekomst eiwitten op basis van insekten wil gaan gebruiken! (Dus i.p.v. soja) Welke debiel verzint zoiets? Ik geloof dat ze het begrip vegetarier nog iets moeten nalezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ik raar vindt is dat sommige vegetariers vies zijn van vlees. Maar vlees is toch gewoon het vlees van dieren, zoals vlees van mensen? Daar is toch niks vies aan? Als ik mensenvlees zou zien liggen zou ik dat ook niet vies vinden, en ik ben zelf veganist. Ik heb problemen met het dierenmisbruik enzo, dieren behandelen als objecten, maar ik ben niet vies van vlees. Zelf eet ik weinig "vleesvervanger", is ook totaal niet nodig als je voldoende andere zaken eet zoals heel veel fruit en groenten. Die van de natuurwinkel vindt ik nog het beste, zoals die hemp burgers of die met seitan en tomatensaus erin. Ik kruimel dat bij mijn groenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben vegetariër, maar heb (veel soorten) vlees altijd lekker gevonden. Daar heeft mijn vegetariër worden niets aan gewijzigd. Dus als er een plantaardig product ook die smaak kan nabootsen, dan vind ik dat prima. Niet dat er anders niet lekker vegetarisch kan gekookt worden, maar als iets lekker en ethische verantwoord is vind ik het prima. Als het ook nog gezond is (hoeft niet altijd) en milieuvriendelijk is het helemaal uitstekend.

    Zo'n 'vleesvervangers' blijven een uitstekend middel om de drempel voor vleeseters ook te verlagen om ook vegetarisch te gaan eten.

    Ik ben het dus eens met Tobias en ook met de visie van de man achter 'de vegetarische slager'.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hear, hear! Niks meer aan toe te voegen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is een inbreuk en aanval van een nieuwe industrie waarvoor net als in de veehouderij, heel wat natuur en vooral menselijke waarden worden opgeofferd ... ik begrijp dan ook niet dat vegetariërsverenigingen dergelijke propaganda ondersteunen zonder te waarschuwen voor de potentiële gevaren. Meer nog, men gaat al over tot het bewierroken van de volgende generaties vleesvervangers, met name die gekweekt in proefbuizen (echt vlees) ... waar zit de natuurlijke waarde nog ???

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

anonieme reacties worden niet gepubliceerd

Populaire posts